Liturgia




2021-09-23, Czwartek, Rok B, I, Wspomnienie św. Pio z Pietrelciny, prezbitera
Ag 1, 1-8
Ps 149, 1b-2. 3-4. 5-6a i 9b (R.: por. 4a)
J 14, 6
Łk 9, 7-9
2021-09-24, Piątek, Rok B, I
Ag 1, 15b – 2, 9
Ps 43 (42), 1. 2. 3. 4 (R.: por. 5cd)
Por. Mk 10, 45
Łk 9, 18-22
2021-09-25, Sobota, Rok B, I, Dzień Powszedni albo wspomnienie Najświętszej Maryi Panny w sobotę
Za 2, 5-9. 14-15a
Jr 31, 10. 11-12b. 13 (R.: por. 10d)
Por. 2 Tm 1, 10b
Łk 9, 43b-45

Wydarzenia


Biskupi na Dzień Papieski: Wesprzyjmy ''żywy pomnik'' Jana Pawła II

Dziś, w obliczu trudności finansowych wielu rodzin, przez składane ofiary mamy szansę podtrzymać, a niejednokrotnie przywrócić nadzieję w sercach młodych ludzi na lepszą przyszłość i realizację ich edukacyjnych aspiracji dla dobra Kościoła i naszej Ojczyzny – napisali biskupi w Liście pasterskim Episkopatu Polski zapowiadającym obchody XXI Dnia Papieskiego, który przypadnie 10 października.

Biskupi przypomnieli, że wciąż aktualne jest wezwanie do ewangelizacji św. Jana Pawła II. „W tym kontekście tak ważne jest szkolne nauczanie religii, które dzisiaj w wielu przypadkach jest jedyną sposobnością proponowania dzieciom i młodzieży Chrystusa. Stanowi ono niezwykłą szansę nowej ewangelizacji lub pre-ewangelizacji wobec osób nieochrzczonych lub nie mających kontaktu z Kościołem. W obliczu wielu negatywnych głosów, nawet w środowisku Kościoła, stanowczo chcemy podkreślić wartość nauczania religii w szkole, które dzięki Janowi Pawłowi II znalazło na powrót swoje miejsce w placówkach oświatowych w 1990 r.' – czytamy w liście pasterskim.

Biskupi zaznaczyli, że szczególnym znakiem nadziei dla wielu młodych ludzi w Polsce jest Fundacja „Dzieło Nowego Tysiąclecia'. Przypomnieli, że co roku swoją opieką obejmuje blisko dwa tysiące zdolnych uczniów i studentów z niezamożnych rodzin, z wiosek i małych miejscowości całej Polski. „Podczas kwesty przy kościołach i w miejscach publicznych, będziemy mogli wesprzeć materialnie ten wyjątkowy, konsekwentnie budowany od 21 lat przez nas wszystkich +żywy pomnik+ wdzięczności św. Janowi Pawłowi II' – napisali biskupi. „Dziś, w obliczu trudności finansowych wielu rodzin, przez składane ofiary mamy szansę podtrzymać, a niejednokrotnie przywrócić nadzieję w sercach młodych ludzi na lepszą przyszłość i realizację ich edukacyjnych aspiracji dla dobra Kościoła i naszej Ojczyzny. Niech udzielone w ten sposób wsparcie, nawet w obliczu osobistych trudności i niedostatków, będzie wyrazem naszej solidarności i wyobraźni miłosierdzia' – czytamy w liście pasterskim Episkopatu.

list pasterski Episkopatu Polski

 

BPKEP / Warszawa / ekai.pl


Bocelli: Film ''Fatima'' zawiera przesłanie, które staram się przekazać moim śpiewem

Światowej sławy tenor Andrea Bocelli użyczył swojego głosu w najnowszej produkcji opowiadającej o objawieniach maryjnych w Fatimie. Premierową pieśń „Gratia Plena' można usłyszeć na zakończeniu filmu pt. „Fatima', który trafi do kina w całej Polsce już 1 października.

„Nie pierwszy raz współpracuję przy tworzeniu ścieżki dźwiękowej do filmu. Jednak ten projekt jest inny, ponieważ film jest bliski memu sercu i zawiera przesłanie, które zawsze starałem się przekazać moim śpiewem. Odwiedziłem to święte miejsce tylko raz, ale wywarło na mnie ogromne wrażenie, ponieważ znałem historię zdarzeń z Fatimy jeszcze z czasów dzieciństwa. Znowu się tam znalazłem tym razem śpiewając, co było dużym przeżyciem. Musimy zdać sobie sprawę, że Matka Boża przychodzi nam z pomocą. Jest przy nas, ukazuje się i przekazuje wiadomości, które powinniśmy wziąć sobie do serca' - mówił Andrea Boccelli podczas pracy nad utworem.

Film „Fatima' to portugalsko-amerykański produkcja w reżyserii Marco Pontecorvo. Inspirowana prawdziwymi wydarzeniami, poruszająca opowieść o objawieniach maryjnych, które dały siłę milionom chrześcijan. Według recenzentów ten obraz to jak dotąd najbardziej przekonująca adaptacja tej wyjątkowej historii.

Jest rok 1917. Świat pogrążony jest w mrokach I wojny światowej. Do małej portugalskiej wioski Fatimy, podobnie jak do tysięcy miejscowości w całej Europie płyną dramatyczne wieści o tysiącach zabitych. Do domów wracają okaleczeni i pozbawieni nadziei weterani. W takich chwilach łatwo o zwątpienie i załamanie. Właśnie w tych okolicznościach troje dzieci z Fatimy - Franciszek i Hiacynta Marto oraz Łucja dos Santos - doświadcza niezwykłego spotkania. Ich oczom ukazuje się Matka Boża, by przekazać im przepowiednie dla świata. Relacje dzieci z tego wydarzenia spotykają się z wielkim sceptycyzmem zarówno osób świeckich jaki i przedstawicieli Kościoła. Nikt nie traktuje poważnie dziecięcych opowieści. A jednak wieść o cudownych wydarzeniach w Fatimie roznosi się coraz dalej. Tysiące pielgrzymów przybywają do wioski, a cud fatimski zaczyna odmieniać ich losy, wywierając przemożny wpływ także na instytucję Kościoła i na cały świat.

„Fatima' to nie pierwsza próba przeniesienia na kinowy ekran wydarzeń z niewielkiej portugalskiej wioski. Wydaje się jednak, że jak dotąd to najbardziej udana. Z pewnością ogromną rolę odegrał tu włoski reżyser, Marco Pontecorvo - autor genialnych zdjęć do m.in. „Gry o Tron' czy „Rzymu'. Jako reżyser Pontecorvo ma już na swoim koncie Nagrodę im. Francesco Pasinettiego z 65. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji.

„Fatima' niezwykle precyzyjnie umieszcza wydarzenia w planie przeszłości, przedstawiając je w dużej mierze w retrospekcji, z perspektywy starzejącej się siostry Lúcii – w tej roli brazylijska aktorkę Sônię Braga. Jej rozmówcą w klasztorze karmelitów w Coimbrze jest sceptyczny profesor religii Nichols. Postać tę kreuje Harvey Keitel, który uznawany jest za jednego z najlepszych aktorów amerykańskich. Szerszej publiczności znany z „Taksówkarza' czy z obrazu „Czasie Apokalipsy'. Co ciekawe, specjalnie skomponowany do filmu utwór śpiewa Andrea Bocelli.

Zdjęcia do filmu powstały w całości w Portugalii, a ich autorem jest operator Vincenzo Carpineta. Jak zauważył jeden z recenzentów filmu „w scenach, gdy pojawia się Matka Boża, transcendentny charakter tego doświadczenia sugerują nie świetliste efekty specjalne, ale subiektywna, impresjonistyczna praca kamery i montaż.

Do polskich kin „Fatima' trafi 1 października. Dystrybucja: Monolith Films i Rafael Film.

zobacz nagranie...

 

mar / Warszawa / ekai.pl


Kraków: Dni Tischnerowskie pod hasłem ''Solidarność jest jeszcze przed nami''

W 40. rocznicę publikacji „Etyki solidarności' ks. Józefa Tischnera odbędą się w Krakowie 13-15 października 20. Dni Tischnerowskie. Będą one przebiegały pod hasłem „Solidarność jest jeszcze przed nami'.

Jak podkreślają organizatorzy, tegoroczne Dni przypadają w niełatwym okresie. - Ten trudny dla nas wszystkich czas potwierdził jednak aktualność hasła, które stało motywem przewodnim Dni: „Solidarność jest jeszcze przed nami'. Wychodząc z pandemii oraz związanych z nią ograniczeń i wyrzeczeń, stajemy dziś wobec nowych wyzwań – przekonują. Przywołują słowa ks. Józefa Tischnera, który w „Etyce solidarności' pisał, że chwila, w której Polacy zapomnieliby o solidarności, byłaby chwilą duchowego samobójstwa. Celem spotkania jest sięgnięcie do etycznego wymiaru solidarności, aby pokazać, że idea ta jest nie tylko ważną częścią dziejów Polski, ale również „światłem, które może pomóc lepiej i bardziej sensownie spojrzeć w przyszłość'. - To bardzo ważne, by jeszcze raz spojrzeć na przeszłość polskiej Solidarności, wrócić do doświadczeń Sierpnia'80 i ich konsekwencji, ale równocześnie, by spojrzeć w przyszłość. Co dziś oznacza słowo „solidarność', co dzisiaj nas inspiruje, co powinniśmy zrobić, żeby w XXI wieku być „ludźmi solidarności'? - komentuje temat Dni Wojciech Bonowicz.

Dni Tischnerowskie rozpoczną się 13 października o 17.00 w kolegiacie św. Anny Mszą św. w intencji ks. Józefa Tischnera. W czwartek o 11.00 w auli Collegium Novum UJ prof. Hanna-Barbara Gerl-Falkowitz w ramach cyklu „Colloquia Tischneriana' wygłosi wykład pt. „Kto może wybaczać historyczne winy?'. Po wykładzie, z udziałem prelegentki, odbędzie się dyskusja „Solidarność kobiet', w której będą uczestniczyć również Janina Ochojska, Marta Titaniec i Anna Miler. Wieczorem w Auli Dużej Auditorium Maximum UJ o 18.00 rozpocznie się „Jaskinia filozofów' z udziałem Hanny-Barbary Gerl-Falkovitz, Chantal Delsol i Rocco Buttiglione

W piątek o 11.00 w auli Collegium Novum UJ zaplanowano debatę „Przeszłość wciąż daje do myślenia', w której wezmą udział Elżbieta Ciżewska-Martyńska, Piotr Czekierda i Paweł Rojek. Następnie Zbigniew Stawrowski wygłosi wykład „Solidarność, miłość, sprawiedliwość'. Po odczycie odbędzie się debata „Solidarnośc – niedokończony projekt' z udziałem prelegenta oraz Mirosławy Grabowskiej i Dariusza Gawina. Po południu tego dnia odbędą się trzy spotkania. Na 17.00 zaplanowano wieczór pt. „Czytamy Tischnera'. W auli im. ks. Tischnera w Collegium Witkowskiego UJ Adam Woronowicz przeczyta fragment książki „Etyka solidarności', a rozmowę z udziałem publiczności poprowadzą: Paweł Rojek i Wojciech Bonowicz. O 18.30 na Scenie im. St. Wyspiańskiego AST odbędzie się pokaz archiwaliów Instytutu Myśli Józefa Tischera oraz filmu „Wszyscy wszystko zjedli' Kamila Witkowskiego i ubiegłorocznej laureatki Nagrody Znaku i Hestii im. ks. J. Tischnera Mariny Hulii. 20. Dni Tischnerowskie zakończą się o 20.00 w siedzibie Instytutu Myśli Józefa Tischnera, gdzie odbędzie się „Off Tischner', czyli Otwarte Forum Filozoficzne.

Wszystkie wydarzenia będą transmitowane na profilach FB „Dni Tischnerowskie' oraz „Józef Tischner', a także na YouTube.

 

md / Kraków / ekai.pl


Kard. Czerny: Dziękuję polskim katolikom za wyjątkową pracę humanitarną

„Chciałbym podziękować polskim katolikom za wyjątkową pracę humanitarną i charytatywną na odległych terenach nękanych wojnami i konfliktami zbrojnymi. Naprawdę osuszacie łzy i niesiecie nadzieję zdesperowanym ludziom na peryferiach świata' - powiedział w rozmowie z KAI kard. Michael Czerny. Podsekretarz sekcji ds. migrantów i uchodźców w watykańskiej Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka zaapelował „do chrześcijan w Polsce o podjęcie rzeczywistego i konkretnego dzieła ewangelizacyjnego, realizując akcje charytatywne, zaczynające się od bliźniego, który przychodzi do naszych drzwi'. W niedzielę 26 września będzie obchodzony 107. Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy.

czytaj wywiad...

 

Piotr Dziubak (KAI Rzym) / Watykan / ekai.pl


Ks. prał. Putzer: Dostęp do wody pitnej to podstawowe prawo

Woda nie powinna być towarem, ponieważ jest uniwersalnym symbolem i źródłem życia – powiedział prał. John Putzer podczas 48. sesji Rady Praw Człowieka w Genewie. Chargé d'affaires ad interim Stałej Misji Obserwatora Stolicy Apostolskiej przy biurze ONZ w tym mieście zaznaczył, że dostęp do wody pitnej jest podstawowym prawem człowieka, ponieważ jest ona niezbędna do przeżycia i tym samym stanowi warunek korzystania z innych praw.

Podkreślił, że zapewnienie wszystkim ludziom urządzeń sanitarnych i czystej wody jest jednym z najważniejszych elementów promowania godności osoby ludzkiej, co zawsze było jednym z priorytetów Stolicy Apostolskiej. Odniósł się do raportu ONZ na temat praw człowieka, który uświadamia powagę globalnego kryzysu wodnego. Zdaniem watykańskiego dyplomaty pogłębia się on poprzez komercjalizację dostępu do wody, zmiany klimatyczne oraz pandemię COVID-19. Prał. Putzer zaznaczył, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za przezwyciężenie tej trudnej sytuacji i zapewnienie wszystkim dostępu do wody pitnej i urządzeń sanitarnych. „W tym celu potrzeba wspólnego i skoordynowanego wysiłku wszystkich państw członkowskich' – powiedział hierarcha.

Według szacunków Organizacji Narodów Zjednoczonych w ciągu najbliższej dekady dostępność czystej i bezpiecznej wody pitnej może spaść aż o 40 proc. Do 2050 roku zapotrzebowanie na wodę wzrośnie dwukrotnie, a ponad połowa światowej populacji będzie zagrożona jej deficytem.

 

Łukasz Sośniak SJ/vaticannews.va / Genewa / ekai.pl


Kraków: co dali polskiemu Kościołowi kard. Wojtyła i ks. Blachnicki?

Aby współpraca między duchownymi a świeckimi dobrze funkcjonowała, potrzebna jest zmiana mentalna i kultura dialogu – podkreślali uczestnicy panelu dyskusyjnego na temat dziedzictwa ks. Franciszka Blachnickiego i kard. Karola Wojtyły. Został on zorganizowany w ramach sympozjum „ Światło-Życie. Blachnicki – Wojtyła'.

Prof. Aleksander Bańka, świecki lider Ruchu Światło-życie Archidiecezji Katowickiej i delegat Kościoła w Polsce na otwarcie procesu synodalnego w Rzymie, podkreślał, że obaj kapłani żyli Soborem Watykańskim II i byli prekursorami wielu przemian. - Byli pionierami nowego stylu i kultury w relacji do świeckich. Ojciec Franciszek, w sercu i pracy duszpasterskiej, miał ogromne zrozumienie tego, kim jesteśmy w Kościele i że nasza tożsamość i podmiotowość jako chrześcijan wiąże się z sakramentem chrztu. Przekładał tę ideę na język praktyki duszpasterskiej – mówił.

Według niego, relacje, jakie budował ze świeckimi, sposób ewangelizacji i formacji to było novum w Kościele w Polsce i na tym polu doskonale się rozumiał z kard. Wojtyłą. - To był początek wprowadzania nowej kultury relacji ze świeckimi. Nie jest to proces zamknięty, wiele jeszcze przed nami, ale nie byłoby możliwe prowadzenie wielu dzieł ewangelizacyjnych, gdyby nie rozumienie tego, kim jesteśmy w Kościele – ocenił.

O. Paweł Koniarek OP, duszpasterz akademicki z Gdańska, zwrócił uwagę, że dzięki ks. Blachnickiemu i kard. Wojtyle „w Polsce nie stało się to, do czego doszło w kościołach na zachodzie Europy'. - U nas w świątyniach nadal są konfesjonały, wciąż jeszcze wiemy, co to jest spowiedź, wciąż potrafimy celebrować liturgię według wskazań soborowych. My wiemy, że liturgii w odnowionej wersji nie jest zabrana tajemnica, jest w niej mistyka - argumentował. Jego zdaniem, Blachnicki i Wojtyła dali Kościołowi w Polsce ducha odnowy liturgicznej i myślenie wspólnotą, a także małe grupy, mocno związane z ruchem oazowym. - To przedłużenie pewnego rozumienia wspólnoty, gdzie ksiądz nie mówi, jak jest, ale siadamy razem i próbujemy zastanowić się, jak Duch wieje – wyjaśniał.

Więcej...

 

md / Kraków / ekai.pl


Benedykt XVI: Gdy młodzi gromadzą się wokół Pana, nie ma powodów do obaw

Swym wrażeniem, jakie wywiera na nim wspomnienie Światowego Dnia Młodzieży 2011 w Madrycie podzielił się papież-senior Benedykt XVI w liście do emerytowanego arcybiskupa Madrytu, kardynała Antonio Maríi Rouco Vareli. Zaznaczył, że gdy młodzi gromadzą się wokół Pana, Kościół nie ma powodów do obaw o swą przyszłość.

Papież-senior podziękował kardynałowi Rouco Vareli za życzenia z okazji siedemdziesiątej rocznicy swych święceń kapłańskich a także dołączonych do nich zbiór filmów, na których można zobaczyć cały przebieg Światowego Dnia Młodzieży 2011 w Madrycie.

„W każdą niedzielę oglądamy jeden z tych filmów i jesteśmy zachwyceni sztuką fotograficzną, z jaką uchwycone są wszystkie szczegóły tamtych dni, które w ten sposób mogą stać się trwałym doświadczeniem. Kościół, w którym tak wielu młodych ludzi gromadzi się radośnie wokół Pana, nie ma się czego obawiać w odniesieniu do swej przyszłości, nawet jeśli przyjdzie ulewa, która ma zamiar go całkowicie rozbić' – napisał Benedykt XVI.

 

st (KAI) /Watykan / ekai.pl


Benedykt XVI stanowczo potępia ideę ''małżeństwa homoseksualnego''

„Koncepcja «małżeństwa homoseksualnego» stoi w sprzeczności ze wszystkimi następującymi po sobie kulturami ludzkości, a zatem oznacza rewolucję kulturową, która przeciwstawia się całej tradycji ludzkości, aż po dzień dzisiejszy' – stwierdza papież senior we wcześniej niepublikowanym artykule, zawarty w tomie „La Vera Europa Identità e Missione (Prawdziwa Europa, tożsamość i misja), który ukaże się jutro we włoskich księgarniach. Tekst Benedykta XVI jest najnowszym, żarliwym apelem do Europy, aby na nowo odkryła i potwierdziła swój prawdziwy rodowód i tożsamość, które uczyniły ją wielką i stanowią wzorzec piękna i humanizmu. Książka zawiera wstęp papieża Franciszka.

Rozdział zatytułowany „Oddać sprawiedliwość Bogu wobec zadania powierzonego nam dla ludzkości', w całości niepublikowany, został przekazany przez papieża seniora w kwietniu bieżącego roku. Benedykt XVI zaznacza, iż temat małżeństwa i rodziny nabrał nowego wymiaru, którego z pewnością nie można ignorować. Jesteśmy świadkami deformacji sumienia, która najwyraźniej przeniknęła głęboko do różnych warstw ludu katolickiego. Autor podkreśla, iż na przestrzeni wieków, także w różnych kulturach, nigdy nie kwestionowano „faktu, że istnienie człowieka - jako mężczyzny i kobiety - jest ukierunkowane na prokreację' i że „wspólnota mężczyzny i kobiety oraz otwartość na przekazywanie życia określają istotę tego, co nazywa się małżeństwem'. Zdaniem Benedykta XVI momentem przełomowym we współczesnym świecie jest chwila, kiedy zaczęto stosować pigułkę antykoncepcyjną: kiedy „w zasadzie stało się możliwe oddzielenie płodności i seksualności'. Wydarzenie to przemieniło ludzkie sumienia, zrównując różne formy seksualności i torując w ten sposób drogę płodności bez seksualności, a co za tym idzie, „racjonalnemu stworzeniu człowieka'.

Papież senior wzywa do utworzenia swoistego ruchu na rzecz „ekologii człowieka', który chroniłby „naturę człowieka', tak jak „ruch ekologiczny odkrył granice tego, co można czynić i uznał by, że „natura' wyznacza nam miarę, której nie możemy bezkarnie ignorować'. Człowiek posiada również „naturę', która została mu dana, a jej pogwałcenie lub zaprzeczenie jej prowadzi do samozniszczenia – twierdzi papież Ratzinger. Z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w przypadku stworzenia człowieka jako mężczyzny i kobiety, a co jest lekceważone w postulacie tzw. „małżeństwa homoseksualnego'. Zdaniem Benedykta XVI w próbach odrywania prokreacji od aktu małżeńskiego kobiety i mężczyzny dostrzec można powiązanie z tendencją do samobójstwa jako planowanego zakończenia swego życia. Podkreśla, że w ostatecznym rachunku „albo człowiek jest stworzeniem Bożym, jest obrazem Boga, jest darem Boga, albo człowiek jest produktem, który sam potrafi siebie stworzyć'. 'Kiedy ktoś wyrzeka się idei stworzenia, wyrzeka się wielkości człowieka, wyrzeka się tego, że nie można nim dysponować, i jego godności, których nie można w jakikolwiek sposób planować. Jesteśmy bowiem świadkami procesu, w którym ludzie nie są już rodzeni i poczęci, lecz przekształcani' – przestrzega papież-senior.

 

st (KAI/AGI) / Watykan / ekai.pl


Suspendowany ksiądz miał ukraść tożsamość bp. Czai. Akt oskarżenia w sądzie

Na ławie oskarżonych zasiądzie ks. Rafał C. oraz jego świecki przyjaciel i były szafarz Rafał S. Zdaniem śledczych, mężczyźni ukradli tożsamość biskupa opolskiego oraz kanclerza kurii i przekonywali, że duchowni składali księdzu C. niedwuznaczne propozycje. Mężczyźni mają też zarzuty kierowania gróźb karalnych.

Rafał C. jest zawieszonym kapłanem diecezji opolskiej, a postępowanie przeciwko niemu toczy się także w Kongregacji Nauki Wiary. Duchowny ten do 2018 r. był proboszczem w Chałupkach (powiat raciborski, diecezja opolska). Pojawiły się wówczas podejrzenia, że ksiądz przywłaszczył sobie datki wiernych, które miały zostać przeznaczone na rzecz parafii. Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa złożył członek rady parafialnej. Śledczy informowali wówczas, że wspólnota miała w ten sposób stracić około 6 tys. zł. Wątkiem tym zajmuje się Sąd Rejonowy w Raciborzu. Sprawa jest w toku. Gdy na jaw wyszły niejasności związane z datkami, bp Andrzej Czaja odwołał proboszcza. Kazał też księdzu zamieszkać w jednym z domów diecezjalnych. Gdy duchowny tego nie zrobił, został ukarany suspensą.

To właśnie ten moment jest kluczowy dla dalszego biegu zdarzeń, bo zdaniem śledczych ks. Rafał C. i jego świecki znajomy Rafał S. (mężczyzna służył w parafii jako szafarz), w odwecie za działania kurii po incydencie z datkami, mieli ukraść tożsamość biskupa opolskiego oraz jego kanclerza i zacząć rozsyłać - podszywając się pod nich – spreparowane, wulgarne wiadomości mailowe i sms-owe, obliczone na to, by nadszarpnąć wizerunek biskupa oraz kurii. Wiadomości te zawierały też groźby. Podejrzani mieli wysyłać pogróżki w imieniu biskupa, aby wykreować wrażenie, że zwierzchnik diecezji opolskiej atakuje tych, którzy wspierają ks. Rafała C. - Rafał C., który wszedł w konflikt z biskupem opolskim, zwracał się do różnych osób o pomoc, twierdząc, że biskup i kanclerz kurii formułowali wobec niego propozycje natury seksualnej - mówi prokurator Stanisław Bar z Prokuratury Okręgowej w Opolu. - Gdy te osoby dawały temu wiarę, otrzymywały sms-y z groźbami, za którymi miała stać kuria. Finalnie ustalono, że za tymi działaniami stali Rafał C. i Rafał S. Potwierdzono to w toku oględzin komputera, zabezpieczonego w miejscu zamieszkania oskarżonych. Ks. Rafał C. i jego świecki przyjaciel jako koronny dowód w swojej sprawie przedstawiali opinie, które miały potwierdzać, że pierwszy z mężczyzn był nagabywany przez kurię. - W toku postępowania oskarżeni pozyskiwali prywatne opinie. Po weryfikacji u osób, które je opracowywały, okazało się, że były one przygotowane w oparciu o niepełny lub zmanipulowany materiał dowodowy - dodaje prokurator Stanisław Bar. - Mowa tu o opinii z zakresu informatyki oraz opinii fonoskopijnej. Biegły z zakresu informatyki stwierdził na przykład, że sms-y zawierające groźby były wysyłane z serwera kurii, natomiast opierał się on wyłącznie na dostarczonych mu wydrukach i nie badał sprzętu. Tymczasem w toku postępowania okazało się, że manipulowano danymi nadawcy tej wiadomości. Błędna była również część tez zawartych w opinii fonoskopijnej, co wynikała z przedstawienia biegłej materiału dowodowego w sposób intencjonalny.

- Wpłynięcie aktu oskarżenia do sądu jest dla nas pozytywną wiadomością - przyznaje ks. dr Joachim Kobienia, rzecznik Kurii Diecezjalnej w Opolu. - Mamy nadzieję, że ta sprawa - bardzo dla nas bolesna i trudna - zbliża się do rozwiązania. Jest szansa, że także opinia publiczna pozna właściwy stan rzeczy. Sprawa wpłynęła do Sądu Rejonowego w Opolu. Termin pierwszej rozprawy nie został jeszcze wyznaczony. Za podszywanie się pod inną osobę w celu wyrządzenia jej szkody majątkowej lub osobistej grozi do 8 lat więzienia.

 

kda / Opole / ekai.pl


Kard. Onaiyekan o godnym przyjmowaniu Eucharystii

Na konieczność przestrzegania obiektywnych zasad przyjmowania Komunii św. wskazał w swoim wystąpieniu podczas w 52. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego w Budapeszcie emerytowany arcybiskup Abudży w Nigerii kardynał John Onaiyekan.

Afrykański purpurat przypomniał, że nikt nie jest z zasady godny przyjmowania Komunii św., ponieważ wszyscy jesteśmy grzesznikami. Ale są grzechy publiczne, które uniemożliwiają przystępowanie do Eucharystii. Na przykład grzechy osób żyjących w konkubinacie bez sakramentu małżeństwa oraz tych, którzy zawarli związek małżeński, rozwiedli się i ponownie zawarli związek cywilny. Kardynał Onaiyekan przypomniał, że także w adhortacji „Amoris laetitia' wskazano, iż tylko Bóg osądza serce, ale mimo to „istnieją pewne obiektywne sytuacje, w których Kościół musi wydać osąd i ustanowić zasady i przepisy', ponieważ w przeciwnym razie oznaczałoby to, że „każdy może przyjąć Komunię św.', co doprowadziłoby do „nieładu, na który nie może pozwolić Kościół Boży'.

Były arcybiskup stolicy Nigerii poruszył również kwestię odpowiedzialności polityków katolickich popierających ustawy proaborcyjne. „Każdy katolik, który dokonuje aborcji lub współpracuje przy aborcji, powinien wiedzieć, że popełnił morderstwo i nie może przystępować do Komunii św. bez sakramentalnego rozgrzeszenia' – stwierdził. Dodał, że sprawa jest jeszcze bardziej problematyczna, gdy chodzi o polityków katolickich głosujących za ustawami proaborcyjnymi lub wbrew doktrynie Kościoła. „Jako biskup zawsze zachęcam polityków, by sprzeciwiali się ustawom sprzecznym z doktryną chrześcijańską. Nawet jeśli przejdą w parlamencie, to i tak będzie widać, że ktoś się im sprzeciwił' - wyznał.

Afrykański purpurat przypomniał, że „tylko ważnie wyświęcony kapłan może konsekrować Eucharystię', a zatem „szafarze innych wyznań chrześcijańskich, których ważność święceń nie jest uznawana przez Kościół, nie mogą ważnie konsekrować Eucharystii'. Podkreślił, że realna obecność Pana Jezusa w Eucharystii „ma konsekwencje nie tylko dla tych, którzy w nią wierzą i ją sprawują', ponieważ chleb i wino stają się 'ciałem i krwią Chrystusa'. Zauważył, że forma i istota celebracji pozostały nienaruszone od zarania dziejów, i że - choć mówi się o inkulturacji liturgii - głównym celem jest „zapewnienie, aby istota przesłania i znaczenie Eucharystii były jasno rozumiane przez ludzi różnych kultur i czasów'. Kardynał Onaiyekan zauważył również, że Eucharystia jest głębokim zjednoczeniem z Jezusem Chrystusem', i że z tego powodu nie można przyjmować Komunii „bezwarunkowo', nawet jeśli „ w sensie bardzo wąskim wszyscy jesteśmy grzesznikami wobec Boga, i że prawdą jest, iż Eucharystia jest „lekarstwem'. Trzeba jednak do niej przystępować pojednawszy się z Bogiem w sakramentalnej spowiedzi, a 'obowiązkiem duszpasterzy jest uświadomienie tego wiernym', jak również umożliwienie stałego dostępu do sakramentu pojednania – przypomniał afrykański purpurat.

 

st (KAI) / Budapeszt / ekai.pl


Papieski tweet






Jesteś naszym 524996 gościem od 01.01.2017

Zasady przetwarzania danych

Dotyczące danych z formularza wysyłanych ze strony.

Dane z powyższego formularza będą przetwarzane przez naszą firmę jedynie w celu odpowiedzi na kontakt w okresie niezbędnym na procedowanie przekazanej sprawy. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Każda osoba posiada prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania i usunięcia oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec niewłaściwego przetwarzania. W przypadku niezgodnego z prawem przetwarzania każdy posiada prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Administratorem danych osobowych jest Parafia św. Jadwigi Śląskiej w Katowicach-Szopienicach, siedziba: Katowice, Plac Powstańców Śląskich 3.